Warning: is_readable(): open_basedir restriction in effect. File(/includes/fbwpml.php) is not within the allowed path(s): (/nfsmnt/:/data/:/usr/share/php:/usr/bin/:/apachetmp:/tmp/:/var/tmp/:/dev/urandom:/usr/lib/x86_64-linux-gnu/ImageMagick-6.9.11/bin-q16/:/usr/local/bin/:/etc/ssl/certs/ca-certificates.crt:/usr/lib/php:/usr/php74/bin/) in /data/4/d/4df7abdd-f34d-4ab9-b874-13b894823a76/funkengruven.sk/web/wp-content/plugins/facebook-for-woocommerce/includes/Integrations/Integrations.php on line 61

Warning: is_readable(): open_basedir restriction in effect. File(/includes/Integrations/Bookings.php) is not within the allowed path(s): (/nfsmnt/:/data/:/usr/share/php:/usr/bin/:/apachetmp:/tmp/:/var/tmp/:/dev/urandom:/usr/lib/x86_64-linux-gnu/ImageMagick-6.9.11/bin-q16/:/usr/local/bin/:/etc/ssl/certs/ca-certificates.crt:/usr/lib/php:/usr/php74/bin/) in /data/4/d/4df7abdd-f34d-4ab9-b874-13b894823a76/funkengruven.sk/web/wp-content/plugins/facebook-for-woocommerce/includes/Integrations/Integrations.php on line 61
Funken Gruven Podcast p.1 - Laurent Garnier: Elektroschock (História tanečnej hudby) - Funken Gruven

Funken Gruven Podcast p.1 – Laurent Garnier: Elektroschock (História tanečnej hudby)

Funken Gruven Podcast p.1 – Laurent Garnier: Elektroschock (História tanečnej hudby)

Priatelia, predstavujeme vám prvú časť nášho podcastu, v ktorom sa venujeme knihám, článkom a inšpiratívnym témam z oblasti elektronickej tanečnej hudby. Ak používate Spotify, kliknite sem.

FUNKEN GRUVEN PODCAST 2020 / nedeľa 2. februára 1. časť – Laurent Garnier: Elektroschock

Ahojte, moje meno je Good Mood a vítam vás pri prvej časti nášho Funken Gruven podcastu, ktorý sa bude venovať zaujímavým knihám o elektronickej tanečnej hudbe a párty scéne. V každej časti vám predstavíme jednu knihu, ktorá sa venuje house /techno music, alebo celkove elektronickej tanečnej scéne. Takže, ak sa aspoň trochu zaujímate o históriu a dianie na tanečnej scéne, občas čítate, chcete tip, recenziu, odporúčanie, ale aj kritiku, tak počúvajte ďalej..

V prvej časti začneme legendou: Laurent Garnier a kniha Electroshock, ktorá vyšla prvýkrát v roku 2003 vo vydavateľstve Flammarion. Knihu napísal David Brun- Lambert, samozrejme v spolupráci s Laurentom Garnierom. Je momentálne dostupná vo FRJ, NEJ. Poďme na ňu…

Elektroschock je esenciálna, podstatná kniha pre každého, kto chce sledovať príbeh elektronickej hudby vo svete. A vôbec nevadí ani to, že bola vydaná v roku 2003. Je ako fraktál, ktorý vo veľkom obraze ukazuje čo sa deje a neustále opakuje v lokálnych scénach po celom svete – vznik a zánik klubov, labelov, stovky djov a nocí, vzájomná rivalita, boj s úradmi, konkurenciou, frustráciou, drogami, políciou ale aj okamihy nadšenia, eufórie a vďačnosti. Z tohto pohľadu naozaj poučné!

Kniha začína osobným príbehom neznámeho Francúza Laurenta Garniera, ktorý v 80-rokoch, ako 18 ročný absolvent „hotelovky“, prichádza do Londýna, kde pracuje na francúzskom veľvyslanectve. Ako komorník, nie DJ. Okamžite vhupne do veľkomestského klubového života, aj keď hudobným epicentrom v tej dobe je skôr Menchester s presláveným klubom Hacienda. Tam sa Laurent presťahuje a na jar 1987 zažíva prvý silný kontakt s tanečnou hudbou. DJ Mike Pickering púšťa „love cant turn around“. Husia koža. Čo to je za track? Pecka! Musím mať túto platňu! V tom istom roku prichádza do Manchestru jackin a house music. Odkiaľ?  Z Chicaga. Laurent sa postupne zoznamuje s hudobným prostredím, ľuďmi, hudobníkmi a vlastnou túžbou stať sa Dj-om. Vyberá si prvé djské meno: DJ PEDRO, manažérovi Haciendy posiela mixovanú kazetu. Jednu októbrovú stredu dostáva prvú šancu…

Príchodom extázy sa house/techno stáva fenoménom nielen pre čiernu komunitu. A Laurent Garnier sa stáva fenoménom tiež. Vracia sa do Francúzska aby si odkrútil povinnú vojenskú službu. Pravidelne hráva ako DJ, v Paríži fungujú kluby ako Loco, Rex, ale hrá sa tam prevažne rocková hudba. Objaví sa prvá rádiová stanica zameraná na elektronickú tanečnú hudbu FG82, veľkú časť scény tvoria homosexuálne kluby, vzniká prvá známa skladba – french house platňa: How to do that.

Postupne sa mení hudobný vkus návštevníkov klubov  – od rocku k elektronickej hudbe. Opisuje to aj jedna z množstva príhod: „Raz za mnou počas hrania prišiel nejaký týpek, aby som zahral niečo od Beatles. Tak som zobral mikrofón a oznámil ľudom na parkete: „Hádajte, čo chce odo mňa tento týpek, aby som zahral, že Beatles… Ozvalo sa bučanie. Týpek mi povedal, že som kokot a odišiel. Odvtedy už ale odo mňa nikto nič nepýtal…“

Kniha opisuje aj rok 1992, ktorý znamenal silný nástup nemeckej scény. Vo Frankfurte sa otvára klub Dorian Gray, za ktorým stojí Sven Väth s jeho typickým trance soundom,  Berlín sa orientuje viac na tvrdšie techno. Laurent stále veľa cestuje do Anglicka, hráva na čoraz väčších free rave parties, až kým anglická vláda neschváli Criminal justice bill, ktorý drasticky postihuje organizátorov aj návštevníkov. Samozrejme, príčinou je, oficiálne, najmä narastajúci drogový konzum. Do hry vstupujú čoraz väčšie peniaze a komerčné záujmy organizátorov tanečných párty. Len pre obraz, už v roku 1997 išlo na festivale Tribal Gathering 70% nákladov do programu – na gáže umelcov, kým napr. v roku 1995 to bolo 50/50. V tejto dobe sa otvárajú aj tzv. korporátne kluby zamerané primárne na zisk, nie na hudbu alebo budovanie scény. Párty sa mení na výnosný biznis model, objavujú sa prvé dj-ské celebrity: Sasha, Carl Cox, Paul Oakenfold.  Laurent to komentuje slovami: „Peniaze ma nikdy nezaujímali!“

Skvelou nadčasovou pasážou v knihe je cesta Laurenta Garniera do Detroitu, stretnutia s členmi značky Underground Resistance, medzi ktorými vyniká tajuplný rádiový DJ so pseudonymom Wizard. Viete, o koho ide? Ak ste povedali Jeff Mills, máte pravdu. Techno nebolo v Amerike nikdy tak populárne ako v Európe. Americkí DJs, ktorí doma brali honorár max 500 dolárov, zarábali v Európe 20 000. Jeden z následkov tohto hajpu okolo mýtických producentov z Detroitu bolo aj to, že 80% hudobnej house&techno produkcie do Európy bol priemerný shit. Pripomína vám to niečo? Vybehnite do Berlína…

Laurent Garnier vydáva pod pseudonymom Choice hit Acid Eiffel. V rozhovore spomína že ho spravil len tak zo srandy. Reakcia Derricka Maya bola zásadná a prezrádzala veľa o poslaní hudby: „You dont make a record for a fun man!“ K tejto téme odporúčame pozrieť na YT diskusiu na Red Bull Music Academy z Berlína – s Dimitri Hagemanom – zakladateľom berlínskeho klubu Tresor a Mike Banksom z Underground Resistance.

Kniha tvrdí, že techno je poslednou hudobnou revolúciou 20. storočia. Aj so všetkými negatívnymi následkami. Love Parade sa stáva masovou atrakciou, house a techno mieria do popových hitparád, vznikajú rôzne hudobné hybridy ako napr. eurotrance. Výstižne napísané kritické pasáže o hudobnom konzume, povrchnosti, o prelínaní undergroundu s veľkými major labelmi (zaujímavý bol napr. spor o autorské práva klasiky od DJa Rolanda – Jaguar s vydavateľstvom Sony) To všetko do veľkej miery aktuálne aj dnes.

Laurent zakladá label F communication. Prečo F? Lebo F nasleduje po E a on chcel týmto reagovať na prehajpovaný konzum extázy. Zaujímavé sú pohľady do zákulisia vzniku jeho ďalších hitov, napr. album Crispy Bacon navrhol Jeff Mills nazvať Sizzling Bacon, názov hitovky Man With The Red Face  vzniká spontánne na základe červenej tváre saxofonistu Phillipa Nadeau-a. Spolupracuje s Ludovicom Navarrom, ktorý sa preslávi projektom Saint German, pomáha pretlačiť francúzsku elektronickú hudbu vo svete pod značkou „French Touch“ s typickým vokodérovým filter house soundom. Veď viete, Music Sounds Better With You, alebo Daft Punk s ich geniálnou domácou úlohou. S albumom 30 vyhráva vo Francúzsku cenu za najlepší album, s live projektom vystupuje v parížskej Olympii, v preslávenej koncertnej sále, kde spievala Edith Piaf a ďalší veľkí umelci. Taký kariérny vrchol.

Takže, keď to zhrniem, Elektroshock je absolútna kniha so stovkami odkazov na skladby, ľudí, párty, globálne prepojenia. Čo zostáva je silný príbeh, po ktorého prečítaní budete elektronickú hudbu a scénu okolo seba vnímať zaručene úplne inak.

Ak sa vám náš Funken Gruven podcast páčil, sledujte nás na Fb alebo Insta profile: Funken Gruven. Počujeme sa, dúfajme, už o týždeň pri druhej časti. Lúči sa s vami Good Mood. Ahojte.

Share this post